ANNONS:

Feststämning på spåret

publicerad 20 augusti 2015
– Av Bo Bäckman
1 min läsning
Då var det dags för ångloket att dra ekipaget till Lysvik.
Då var det dags för ångloket att dra ekipaget till Lysvik.

Torsby (vb)

Mycket folk hade samlats på järnvägsstationen i Torsby när Fryksdalsbanan firade 100- årsjubileum. Den sista biten från Sunne till Torsby blev klar 1915.

På stationen var det feststämning och en brassorkester spelade och många tal hölls. Flera talare berättade om män och kvinnor, som arbetat på järnvägen och deras kamp för att behålla järnvägen.

ANNONS:

Värmlänningarna, och då i synnerhet fryksdalingarna lovordades för att ha kämpat för sin bana, så att den år 2015 hunnit bli 100 år. Jubiléet firades med att ett ånglok med flera vagnar från 30- till 40-talet trafikerade sträckan Torsby-Lysvik under dagen.

Text och bild: INGER VAHLQVIST JANSSON

Fortsättning publicerad i papperstidningen 150821

ANNONS:

Klarälven restaureras sten för sten för laxens skull

publicerad 7 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Tonvis med grus och sten läggs ut i norra Klarälven för att återställa laxens naturliga lekområden. Restaureringen som startade 2021 fortsätter längs en 25 kilometer lång sträcka mellan Höljes och Sysslebäck.

Arbetet ingår i bevarandeplanen för Natura 2000-området ”Klarälven, övre delen”. Genom att återskapa naturliga bottenmiljöer med rätt grus och stenstrukturer får laxen tillbaka sina lekplatser.

ANNONS:

Laxen är en paraplyart och den är utpekad i Natura området men det ska gynna alla organismerna i ekosystemet, säger länsstyrelsens projektledare Pär Gustafsson till SVT.

Den kraftiga rensning som gjordes av älvbottnen, framförallt efter andra världskriget, förstörde laxens naturliga miljöer. Botten blev så slät att man kunde gå över älven utan att snubbla, enligt Gustafsson.

Både flottningen och kraftverksbyggena längs älven har skadat den vilda laxen hårt. Nu hoppas man att restaureringen ska bidra till att beståndet åter kan växa.

Musikerprotest mot Spotify: ”Bye Bye Spotify”

publicerad 6 september 2025
– Av Redaktionen
Stefan Sundström och Nikke Ström har startat ett musikaliskt uppror mot Spotify.
1 min läsning

Stefan Sundström och Nikke Ström har startat ett musikaliskt uppror mot strömningstjänsten Spotify och dess grundare Daniel Ek.

Duon har skapat protestlåten ”Bye Bye Spotify” som de framför på sin pågående turné. Låten riktar skarp kritik mot Ek för hans politiska donationer och affärsinvesteringar.

ANNONS:

Missnöjet grundar sig i Daniel Eks omfattande ekonomiska stöd till Donald Trump samt hans miljardinstvestering i vapenindustrin.

Vi, och många med oss, har ruttnat på det här, säger Nikke Ström till NWT.

Texten, skriven av Stefan Sundström till en sydafrikansk gruvarbetarsång, vänder sig direkt till Spotify-grundaren och kritiserar både de politiska donationerna och vapeninvesteringarna.

Mister York öppnar i Värmland

publicerad 4 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Den svenska hamburgerkedjan Mister York tar steget in i Värmland när de den 2 oktober inviger sin nya restaurang i Töcksfors handelspark. Etableringen beräknas skapa mellan 30-40 nya arbetstillfällen i regionen.

Mister York grundades i Kalmar 2020 och har vuxit snabbt. Under 2025 planerar kedjan att öppna hela 15 nya restauranger, varav Töcksfors blir den första etableringen i Värmland. Restaurangen kommer att byggas på 260 kvadratmeter och erbjuda både restaurangservice och take-away.

ANNONS:

Äntligen kan vi annonsera att vi kommer till Töcksfors! Töcksfors handelspark är en populär destination som ligger vid väg E18 och är en välbesökt handelsplats både av lokalbefolkningen men även av norska såväl som svenska resenärer längs med vägarna, säger Gustav Haglund, VD och medgrundare av Mister York i ett pressmeddelande.

EU-regler stoppar säkring av rashotad väg

publicerad 2 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Riksväg 62 hotas av akut ras, men EU:s miljöskydd hindrar Trafikverket från att bygga erosionsskydd.

Längs Klarälven i norra Värmland kan riksväg 62 rasa ”när som helst”, enligt Trafikverkets projektledare Kenth Henriksson. Slänterna rör sig kontinuerligt och vägen är på flera ställen på väg att rasa ner mot älven.

ANNONS:

—Vi ser att slänterna rör på sig. Det är en pågående erosion dygnet runt, säger han till SVT.

Men Mark- och miljödomstolen har sagt nej till skyddsåtgärder på grund av EU:s Natura 2000-regelverk. Klarälven åtnjuter strikt miljöskydd enligt EU-reglerna – ironiskt nog genom samma naturliga erosion som nu hotar den viktiga vägen.

Vägen är en livsnerv för boende och används av tung trafik samt skidturister. De boende är oroliga för att dras med i ett eventuellt ras.

Ärendet ligger nu i Högsta domstolen. Trafikverket hoppas att regeringen kan medge undantag från EU:s Natura 2000-regelverk.