För en trygg spelupplevelse hos casinon på nätet är kundtjänst en viktig faktor. Tittar man på statistiken på kundservice ser man att det varierar ganska kraftigt hur öppettider, svarstider och kommunikationsvägar ser ut. Nätcasinoguide har gjort en djupdykning av kundtjänsten hos nätcasinon och presenterat all information, vi har tagit detta och sammanställt statistik på hur de olika svenska casinona agerar.
45% av svenska casinon har kundservice dygnet runt
Efter att ha tittat på information om kundtjänst på nätcasinon står det klart att cirka 45% av svenska casinon har kundtjänst som är öppen dygnet runt. Det är inte helt oväntat de mest etablerade varumärkena som erbjuder detta. Att ha kundtjänst tillgänglig dygnet runt visar att casinot har resurser att ha medarbetare på plats även nattetid, vilket är dyrare.
Enligt undersökningen är det dock ett antal casinon som anger att de har kundtjänst dygnet runt men som sedan inte svarat när Nätcasinoguide tagit kontakt med supporten. Detta innebär att de inte kommit med i statistiken för de casinon som har medarbetare på plats dygnet runt.
Majoriteten av övriga casinon har öppet till midnatt
Av de nätcasinon som inte har öppet dygnet runt är det ändå generösa öppettider. Även om ett fåtal aktörer har öppet mellan 09:00 – 16:00 så är det vanligaste att övriga casinon håller öppet till 00:00 eller 01:00. Dessutom brukar kundservicen öppna mellan 07:00 – 09:00 vilket innebär att det går att få hjälp med sitt ärende dygnets allra flesta tider.
Även om kundtjänsten inte är öppen kan man alltid skicka mail, vilket man då kommer att få svar på så fort de öppnar på morgonen.
73,5% har en FAQ-sektion
Av svenska casinon är det cirka 73,5% som har en FAQ-sektion. En sektion med svaren på de vanligaste frågorna är en stor fördel för svenska spelare eftersom man ofta kan få hjälp där utan att behöva kontakta supporten. Nivån på FAQn varierar och vissa har väldigt detaljerade sektioner medan andra endast har ett fåtal frågor.
I undersökningen får vi också ta del av att virtuella FAQs och chattrobotar blir allt vanligare sedan införandet av AI. Vissa casinon har sina egna virtuella medarbetare där man kan ställa sin fråga och sedan få svar. Om chatbotten inte har svaret kopplas man vanligtvis vidare en till en medarbetare, om det är öppet det vill säga.
70% av kundservice svara inom 1 minut
Tittar vi på kundtjänstens svarstider är det vanligtvis väldigt snabba svarstider hos svenska casinon. Trots att det finns en del svarta får som inte svarar alls, eller har extremt långa svarstider på 25 minuter eller längre, är det cirka 70% av alla undersökta casinon vars support svarar på under minuten, rapporterar Nätcaisnoguide. Det är faktiskt imponerande och visar att svenska casinon tar support på största allvar.
Olika kommunikationsvägar – 39% erbjuder telefonsupport
Det finns olika kommunikationsvägar hos svenska casinon. Samtliga undersökta casinon erbjuder live chatt och e-post. Men det är 39% av samtliga casinon som har support via telefon också. Vissa spelare föredrar telefonsupport eftersom man då kan få prata med en medarbetare och höra en röst. Men det är svårt för casinon att erbjuda denna typ av kundtjänst eftersom att det då behövs en agent för varje casinospelare som vill ha hjälp.
Ett fåtal casinon har kundservice via telefon tillgängligt dygnet runt medan andra håller öppet dagtid eller fram till midnatt. Att erbjuda kundservice via såväl live chatt, e-post och telefon är att föredra, men de flesta spelare prioriterar livechatten så det får framstå som den viktigaste kommunikationskanalen.