Det rullar på i fordonsmuseet

publicerad 7 maj 2022
- Av Berit Juhl
Fordonsträff i parken.

Torsby fordonsmuseum ligger fint i herrgårdsparken mitt i centrala Torsby. Många besökare kommer varje år för att se på gamla fordon, radioapparater, leksaker, motorcyklar och många andra föremål som ger en bild av hur det var förr.

Vi träffar Roland Einarsson och Olle Einarsson, medlemmar i Nordvärmlands veterantekniker som bildades för femtio år sedan. De berättar om den fantastiska resan där föreningen har lyckats skapa ett fint museum tillika ett populärt utflyktsmål.
1973 började ett antal motorentusiaster att prata om den gamla lastbilen som låg på botten av sjön Fryken i Svenneby.
Den 27 februari 1936 hade Sven Ljungkvist och Axel Bredsberg fått uppdraget att ploga upp en travbana på Frykens is utanför Genvägen i Svenneby. Bilen ägdes av Övre Fryksdals härads vägunderhållningsdistrikt. Det var en Scania Vabis av 1928 års modell, högerstyrd med enkla bakhjul.
Bilen var försedd med en Lyckseleplog. När arbetet var nästan klart gick bilen förmodligen på en råk ett hundratal meter från stranden.
Bilen gick genom isen med bakre delen först och det gick så pass sakta att de två männen kunde rädda sig upp på säker is. Svens rock, unicabox och en nyinköpt grammofonskiva följde med ner i djupet.

Efter olyckan påbörjades draggningen i den stora vaken.  Djupet i vakens innerkant var 35 meter och 70 meter i ytterkanten. Försöken att bärga bilen misslyckades och den blev kvar i Fryken.
21 mars 1973 möttes ett antal motorentusiaster på pensionat Björkarna. Mötet beslutade att bilda en klubb med namnet Nordvärmlands veterantekniker. Medlemsavgiften fastställdes till 25 kronor per år och man utsåg en styrelse med fem personer. Ingemar Larsson valdes som ordförande.

Man bestämde att föreningen skulle verka för bevarande och restaurerande av gamla eller unika fordon, tillvarata och bevara det kulturhistoriska arv som är förknippat med motorfordon genom tiderna. Sen skulle man sprida kunskap om den kulturella, sociala, ekonomiska samt tekniska betydelsen som olika fordon haft i samhället.
Så småningom började klubben undersöka möjligheterna att ta upp den gamla lastbilen.
Tillsammans med chauffören Sven Ljungkvist började sökandet efter platsen där den kunde ligga.

Många försök och mycket arbete blev det innan den gamla lastbilen kunde komma upp till ytan. En stor pontonflotte, ett så kallat buntverk på 46 gånger 20 meter med två kraftiga wirespel påmonterade blev högkvarteret för bärgningen. Dessutom fanns utrustning med en undervattenskamera. Många krafter hjälptes åt och själva bärgningen utfördes i två etapper.
– Bilen lyftes upp till ytan och flyttades in till grunt vatten, hängande under en pontonflotte till Olebykajen.

Söndagen den 21 juli 1985 lyftes bilen upp.
Det kom ungefär 3000 åskådare som ville se den gamla bilen.
Den såg inte så jättefin ut när den kom upp ur vattnet men med många krafter och många arbetstimmar kunde den gamla bilen renoveras. Det fanns en del som fungerade, den hydrauliska trevägstippen var intakt, och det var fullt lufttryck i några av däcken. Signalhornet fungerade sedan det fått torka. Motorn gick att använda efter rengöring.

Föreningen kontaktade tillverkaren Scania för att höra om de var intresserade av projektet.
När bilen väl var bärgad ville de vara med och den gamla bilen har visats upp på många ställen och i flera olika länder.
Bilen visades upp bland annat på Scaniakavalkaden 1987, på en utställning i Holland 1989, på jubileumsrally i Stockholm 1990, på Brightonrallyt i London 1990, vid en utställning i Turin i Italien 1993 och på utställningen Karlstad hamn 150 år, cruising i Karlstad och på invigningen av Torsby Fordonsmuseum 7 juli 1996.

Den gamla bilen är körbar och finns att se på fordonsmuseet i Torsby.
Det finns en speciell historia om en annan bil på museet. 1919 tillverkade Torsbyfödde mångsysslaren Anders Rudolf Lindström en bil i Torsby. Han tänkte sig en serietillverkning av femtio bilar i första hand. Bilen hade spetsig kylare, välgjord klädsel och fin lackering.
Den hade plats för tre personer och väckte intresse från många kunder och andra biltillverkare. Verkstaden brann ned till grunden 1922 och Lindström hade svårigheter att fortsätta med sitt projekt. Torsby kunde ha fått en egen bilindustri.

Föreningen har nu 230 medlemmar. Det stora huset som är den gamla ladugårdsbyggnaden på herrgården disponeras av Nordvärmlands veterantekniker. De gamla fina välskötta bilarna får komma ut ibland.
Roland berättar att han kört många brudpar med sin Chevrolet årsmodell 1935.
Museet är öppet alla dagar under sommaren. Besökarna kommer och vandrar i den fina parken och ser alla fina föremål som finns väl bevarade på museet. I serveringen finns gott kaffe, hembakat bröd, dricka, glass, broschyrer, tidningar  och mycket annat.