Fridolins miljoner löser inte problem

publicerad 25 augusti 2016
- Av Bo Bäckman

Skolan är en termometer för hur unga i samhället mår. Majoriteten mår förträffligt, men en femtedel uppges däremot må dåligt. Gör skolvärlden allt den kan för att lösa problemen?

Vi bör komma ihåg att alla problem unga upplever inte har sin start i skolan, skolan blir mer som ett filter som fångar upp mängder med olika problem barn kan känna av. Men tyvärr skapas också en hel del saker i skolan som även får konsekvenser för fritiden. Därför är det en viktig utmaning att se skolproblem ur rätt perspektiv. Att som utbildningsminister ha höga ambitioner, är av största vikt om uppdraget ska få verkan. Att som nuvarande utbildningsministern, Gustav Fridolin (MP), högaktningsfullt lova en bokstavlig räddning på 100 dagar, var lite väl överambitiöst och ett mål som var ganska illa förankrat i verkligheten. Det var dömt att misslyckas från början, och inte ens minister Fridolin själv kan ha trott på det. Nu tar ministern nästa steg.

Mathias Grimpe (C)
Centerpressens nyhetsbyrå

Fortsättning publicerad i papperstidningen 160826