Kongsberg – för fartyg världen över

publicerad 31 mars 2022
- Av Bernt Magnusson
Ett intresserat morgonbadargäng utökar sina vattenkunskaper jämte senaste propellerleveransen.

Det sitter i väggarna brukar man säga, något som verkar sitta kvar här på Kongsberg i Kristinehamn, i ett av 34 länder och totalt med 7 000 anställda.

Ett av de största företagen i kommunen med fler än 250 anställda, mestadels ingenjörer i första hand och ett tjänsteföretag som hade en omsättning på en miljard kronor förra året. Väggarna har tidigare tillhört företag som KMW, Kamewa, Vickers, Rolls Royce och sedan ett par år Kongsberg.

Företaget passade bra in i det norska företagets övriga verksamhet att kunna leverera vad som helst till fartyg över hela världen, nya eller redan i drift. Det passar även ypperligt för studiebesök från en närbesläktad verksamhet i form av morgonbadare. Nåja, vattnet är bådas gemensamma element och en av den illustra föreningen Morgonbadarklubben Lusborstarnas medlemmar råkar arbeta på sagda företag.

Någon ska hantera kontakterna med de olika klassningsföretagen och varven vidare till rederiet som vill veta allt om de produkter som framställs i företaget, beräkningar, hållfasthet, gjutning, legeringar etcetera.

Denna någon är det Lusborsten Christer Svedell, med lång erfarenhet av dess olika avdelningar, som sammanställer all data och berättar om exemplet för materiel till sju fartyg som genererade ett ton papper, även om kunden får allt digitalt.
– Företaget har ett antal avdelningar som teknik, inköp och service, den senare med ytterst berest personal som har hela världen som arbetsfält att montera eller göra service på företagets produkter, berättar Christer.

Den första avdelningen som Morgonbadarklubben får besöka är där elektroniken byggs och testas som ska styra de ibland gigantiska fartygen. För dagen är det en simulerad båt som ska förses med styrutrustning för personalen ombord. Det handlar om high tech och tredubbel backup för att de gigantiska trustrarna ska fungera som avsett. Trustrar är elektriska drivna propellrar som hänger under fartyget och både driver och styr fartyget med millimeterprecision.

Allt är konstruerat i huset men byggt på väl valda mekaniska verkstäder någonstans i världen, i detta fall med styrdon från Munkfors och trustrarna från Norge. Annat som Kongsberg, eller kanske något av dess tidigare identiteter, är känt för gäller vattenjet i alla storlekar, vissa fortfarande namnsatta Kamewa.
– De konstrueras här och sattes ihop här förr men görs idag i Finland, något som Christer sörjer lite grann, men så bestämt av Rolls Royce på sin tid.

Däremot gäller konstruktion och inköp av allt till de största propellrar som finns i världen på plats, en verksamhet som även har haft viss koppling till turbinverksamheten på Kamewatiden.
– Det är mycket tack vare vår testanläggning i Kristinehamn som är unik i sitt slag där propellrar testas i en stor bassäng, konstaterar Christer inte så lite stolt och berättar vidare om begreppet kavitation.

Ytterligare en av anledningarna till dagens besök är att den sista handen läggs vid en leverans av två smärre propellrar, ”bara” 4,4 meter i diameter.
Dagens leverans består av två propellrar där hydrauliken som vrider propellerbladen slutprovas, en affär på cirka 50 miljoner kronor. Några erfarna montörer har skruvat ihop hela härligheten och testerna går fint, något som den närvarande från ett klassningsföretag nogsamt noterar. Närvarande Lusborstar är också vederbörligen imponerade av de vackert formade propellrarna och får dessutom en genomgång av den navkropp på 3,2 ton som står i delar bredvid och ska monteras ihop med propellrarna i ett senare skede.

Att hela paketet ska drivas av en rejäl dieselmotor och via långa grova axlar väl ombord på fartyget får besökarna en bild av tack vare två axlar à 22,3 meter och 36 ton som ligger väl paketerade för leverans i den stora monteringshallen. Dessa är lite kortare än de som ska levereras till dagens propellrar, totalt 37 meter. Rekordet på levererade propellrar har det engelska hangarfartyget Prince of Wales med en diameter på ca 8 meter. Andra megapropellrar driver de största av kryssningsfartygen, bland dom den 294 meter stora Queen Elizabeth.
– Det är stenhårda bud när det gäller leveranser, berättar Christer.

– Det gäller att säkra upp sig med tanke på böter som utgår vid minsta försening, därför har vi även tre leverantörer för våra inköp. Men vi levererar cirka 100 propellrar årligen och det brukar bli bra, pustar Christer som har full koll i detta miljardföretag.

– Vi löste denna leverans på nio månader, tuffa krav men vi lyckades, ler Christer Svedell som han ofta gör. Besöksgänget avslutar med en liten kaffetår och får även lite information om vägg i väggföretaget Aston Harald som händelsevis jobbar i branschen med tillverkning av själva hårdvaran. Men det får bli en senare historia.