ANNONS:

Kongsberg – för fartyg världen över

publicerad 31 mars 2022
– Av Bernt Magnusson
Ett intresserat morgonbadargäng utökar sina vattenkunskaper jämte senaste propellerleveransen.
4 min läsning

Det sitter i väggarna brukar man säga, något som verkar sitta kvar här på Kongsberg i Kristinehamn, i ett av 34 länder och totalt med 7 000 anställda.

Ett av de största företagen i kommunen med fler än 250 anställda, mestadels ingenjörer i första hand och ett tjänsteföretag som hade en omsättning på en miljard kronor förra året. Väggarna har tidigare tillhört företag som KMW, Kamewa, Vickers, Rolls Royce och sedan ett par år Kongsberg.

ANNONS:

Företaget passade bra in i det norska företagets övriga verksamhet att kunna leverera vad som helst till fartyg över hela världen, nya eller redan i drift. Det passar även ypperligt för studiebesök från en närbesläktad verksamhet i form av morgonbadare. Nåja, vattnet är bådas gemensamma element och en av den illustra föreningen Morgonbadarklubben Lusborstarnas medlemmar råkar arbeta på sagda företag.

Någon ska hantera kontakterna med de olika klassningsföretagen och varven vidare till rederiet som vill veta allt om de produkter som framställs i företaget, beräkningar, hållfasthet, gjutning, legeringar etcetera.

Denna någon är det Lusborsten Christer Svedell, med lång erfarenhet av dess olika avdelningar, som sammanställer all data och berättar om exemplet för materiel till sju fartyg som genererade ett ton papper, även om kunden får allt digitalt.
– Företaget har ett antal avdelningar som teknik, inköp och service, den senare med ytterst berest personal som har hela världen som arbetsfält att montera eller göra service på företagets produkter, berättar Christer.

Den första avdelningen som Morgonbadarklubben får besöka är där elektroniken byggs och testas som ska styra de ibland gigantiska fartygen. För dagen är det en simulerad båt som ska förses med styrutrustning för personalen ombord. Det handlar om high tech och tredubbel backup för att de gigantiska trustrarna ska fungera som avsett. Trustrar är elektriska drivna propellrar som hänger under fartyget och både driver och styr fartyget med millimeterprecision.

Allt är konstruerat i huset men byggt på väl valda mekaniska verkstäder någonstans i världen, i detta fall med styrdon från Munkfors och trustrarna från Norge. Annat som Kongsberg, eller kanske något av dess tidigare identiteter, är känt för gäller vattenjet i alla storlekar, vissa fortfarande namnsatta Kamewa.
– De konstrueras här och sattes ihop här förr men görs idag i Finland, något som Christer sörjer lite grann, men så bestämt av Rolls Royce på sin tid.

Däremot gäller konstruktion och inköp av allt till de största propellrar som finns i världen på plats, en verksamhet som även har haft viss koppling till turbinverksamheten på Kamewatiden.
– Det är mycket tack vare vår testanläggning i Kristinehamn som är unik i sitt slag där propellrar testas i en stor bassäng, konstaterar Christer inte så lite stolt och berättar vidare om begreppet kavitation.

Ytterligare en av anledningarna till dagens besök är att den sista handen läggs vid en leverans av två smärre propellrar, ”bara” 4,4 meter i diameter.
Dagens leverans består av två propellrar där hydrauliken som vrider propellerbladen slutprovas, en affär på cirka 50 miljoner kronor. Några erfarna montörer har skruvat ihop hela härligheten och testerna går fint, något som den närvarande från ett klassningsföretag nogsamt noterar. Närvarande Lusborstar är också vederbörligen imponerade av de vackert formade propellrarna och får dessutom en genomgång av den navkropp på 3,2 ton som står i delar bredvid och ska monteras ihop med propellrarna i ett senare skede.

Att hela paketet ska drivas av en rejäl dieselmotor och via långa grova axlar väl ombord på fartyget får besökarna en bild av tack vare två axlar à 22,3 meter och 36 ton som ligger väl paketerade för leverans i den stora monteringshallen. Dessa är lite kortare än de som ska levereras till dagens propellrar, totalt 37 meter. Rekordet på levererade propellrar har det engelska hangarfartyget Prince of Wales med en diameter på ca 8 meter. Andra megapropellrar driver de största av kryssningsfartygen, bland dom den 294 meter stora Queen Elizabeth.
– Det är stenhårda bud när det gäller leveranser, berättar Christer.

– Det gäller att säkra upp sig med tanke på böter som utgår vid minsta försening, därför har vi även tre leverantörer för våra inköp. Men vi levererar cirka 100 propellrar årligen och det brukar bli bra, pustar Christer som har full koll i detta miljardföretag.

– Vi löste denna leverans på nio månader, tuffa krav men vi lyckades, ler Christer Svedell som han ofta gör. Besöksgänget avslutar med en liten kaffetår och får även lite information om vägg i väggföretaget Aston Harald som händelsevis jobbar i branschen med tillverkning av själva hårdvaran. Men det får bli en senare historia.

ANNONS:

Översvämning vid Lesjöfors museum

publicerad Igår 11:41
– Av Redaktionen
1 min läsning

Smeddammen svämde över under onsdagsmorgonen och översvämmade entrén till det lokala museet. Situationen löstes genom att dammluckorna öppnades.

Räddningstjänsten larmades tidigt på onsdagsmorgonen efter att Smeddammen i Lesjöfors svämmat över. Översvämningen ledde till att entrén vid Lesjöfors museum hamnade under vatten, rapporterar SVT.

ANNONS:

En anläggningsskötare kallades till platsen och öppnade dammluckorna för att minska trycket som riktades mot museibyggnaden. Åtgärden fick omedelbar effekt och vattnet började dra sig tillbaka från entrén.

Daniel Olsson, som arbetar som besöksmålsutvecklare på museet, försäkrar att händelsen inte kommer att störa den dagliga verksamheten.

Skolstart innebar skräpkaos för Kristinehamns Ica

publicerad 8 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Johanna Sjöholm på Ica Nära i Kristinehamn kämpar med kraftigt ökad nedskräpning sedan skolstarten.

Trots att butiken investerat i en ny, större soptunna precis utanför entrén fortsätter problemen. Personal tvingas ständigt plocka upp skräp som eleverna slänger – ofta hela godispåsar och större föremål som ligger utspridda på gräsmattan.

ANNONS:

Det har alltid varit lite problem med nedskräpning men förra veckan så gick jag ut och tittade mig omkring och då var det skräp överallt. Det är en ny nivå av skräpighet, säger Sjöholm till NWT.

Stamkunder har reagerat starkt på butikens upprop i sociala medier och erbjudit hjälp. Sjöholm hoppas nu på dialog med Djurgårdsskolan för att lösa problemen.

Klarälven restaureras sten för sten för laxens skull

publicerad 7 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Tonvis med grus och sten läggs ut i norra Klarälven för att återställa laxens naturliga lekområden. Restaureringen som startade 2021 fortsätter längs en 25 kilometer lång sträcka mellan Höljes och Sysslebäck.

Arbetet ingår i bevarandeplanen för Natura 2000-området ”Klarälven, övre delen”. Genom att återskapa naturliga bottenmiljöer med rätt grus och stenstrukturer får laxen tillbaka sina lekplatser.

ANNONS:

Laxen är en paraplyart och den är utpekad i Natura området men det ska gynna alla organismerna i ekosystemet, säger länsstyrelsens projektledare Pär Gustafsson till SVT.

Den kraftiga rensning som gjordes av älvbottnen, framförallt efter andra världskriget, förstörde laxens naturliga miljöer. Botten blev så slät att man kunde gå över älven utan att snubbla, enligt Gustafsson.

Både flottningen och kraftverksbyggena längs älven har skadat den vilda laxen hårt. Nu hoppas man att restaureringen ska bidra till att beståndet åter kan växa.

Musikerprotest mot Spotify: ”Bye Bye Spotify”

publicerad 6 september 2025
– Av Redaktionen
Stefan Sundström och Nikke Ström har startat ett musikaliskt uppror mot Spotify.
1 min läsning

Stefan Sundström och Nikke Ström har startat ett musikaliskt uppror mot strömningstjänsten Spotify och dess grundare Daniel Ek.

Duon har skapat protestlåten ”Bye Bye Spotify” som de framför på sin pågående turné. Låten riktar skarp kritik mot Ek för hans politiska donationer och affärsinvesteringar.

ANNONS:

Missnöjet grundar sig i Daniel Eks omfattande ekonomiska stöd till Donald Trump samt hans miljardinstvestering i vapenindustrin.

Vi, och många med oss, har ruttnat på det här, säger Nikke Ström till NWT.

Texten, skriven av Stefan Sundström till en sydafrikansk gruvarbetarsång, vänder sig direkt till Spotify-grundaren och kritiserar både de politiska donationerna och vapeninvesteringarna.