ANNONS:

Kongsberg – för fartyg världen över

Publicerad 31 mars 2022 – av Bernt Magnusson
Ett intresserat morgonbadargäng utökar sina vattenkunskaper jämte senaste propellerleveransen.
4 min läsning

Det sitter i väggarna brukar man säga, något som verkar sitta kvar här på Kongsberg i Kristinehamn, i ett av 34 länder och totalt med 7 000 anställda.

Ett av de största företagen i kommunen med fler än 250 anställda, mestadels ingenjörer i första hand och ett tjänsteföretag som hade en omsättning på en miljard kronor förra året. Väggarna har tidigare tillhört företag som KMW, Kamewa, Vickers, Rolls Royce och sedan ett par år Kongsberg.

ANNONS:

Företaget passade bra in i det norska företagets övriga verksamhet att kunna leverera vad som helst till fartyg över hela världen, nya eller redan i drift. Det passar även ypperligt för studiebesök från en närbesläktad verksamhet i form av morgonbadare. Nåja, vattnet är bådas gemensamma element och en av den illustra föreningen Morgonbadarklubben Lusborstarnas medlemmar råkar arbeta på sagda företag.

Någon ska hantera kontakterna med de olika klassningsföretagen och varven vidare till rederiet som vill veta allt om de produkter som framställs i företaget, beräkningar, hållfasthet, gjutning, legeringar etcetera.

Denna någon är det Lusborsten Christer Svedell, med lång erfarenhet av dess olika avdelningar, som sammanställer all data och berättar om exemplet för materiel till sju fartyg som genererade ett ton papper, även om kunden får allt digitalt.
– Företaget har ett antal avdelningar som teknik, inköp och service, den senare med ytterst berest personal som har hela världen som arbetsfält att montera eller göra service på företagets produkter, berättar Christer.

Den första avdelningen som Morgonbadarklubben får besöka är där elektroniken byggs och testas som ska styra de ibland gigantiska fartygen. För dagen är det en simulerad båt som ska förses med styrutrustning för personalen ombord. Det handlar om high tech och tredubbel backup för att de gigantiska trustrarna ska fungera som avsett. Trustrar är elektriska drivna propellrar som hänger under fartyget och både driver och styr fartyget med millimeterprecision.

Allt är konstruerat i huset men byggt på väl valda mekaniska verkstäder någonstans i världen, i detta fall med styrdon från Munkfors och trustrarna från Norge. Annat som Kongsberg, eller kanske något av dess tidigare identiteter, är känt för gäller vattenjet i alla storlekar, vissa fortfarande namnsatta Kamewa.
– De konstrueras här och sattes ihop här förr men görs idag i Finland, något som Christer sörjer lite grann, men så bestämt av Rolls Royce på sin tid.

Däremot gäller konstruktion och inköp av allt till de största propellrar som finns i världen på plats, en verksamhet som även har haft viss koppling till turbinverksamheten på Kamewatiden.
– Det är mycket tack vare vår testanläggning i Kristinehamn som är unik i sitt slag där propellrar testas i en stor bassäng, konstaterar Christer inte så lite stolt och berättar vidare om begreppet kavitation.

Ytterligare en av anledningarna till dagens besök är att den sista handen läggs vid en leverans av två smärre propellrar, ”bara” 4,4 meter i diameter.
Dagens leverans består av två propellrar där hydrauliken som vrider propellerbladen slutprovas, en affär på cirka 50 miljoner kronor. Några erfarna montörer har skruvat ihop hela härligheten och testerna går fint, något som den närvarande från ett klassningsföretag nogsamt noterar. Närvarande Lusborstar är också vederbörligen imponerade av de vackert formade propellrarna och får dessutom en genomgång av den navkropp på 3,2 ton som står i delar bredvid och ska monteras ihop med propellrarna i ett senare skede.

Att hela paketet ska drivas av en rejäl dieselmotor och via långa grova axlar väl ombord på fartyget får besökarna en bild av tack vare två axlar à 22,3 meter och 36 ton som ligger väl paketerade för leverans i den stora monteringshallen. Dessa är lite kortare än de som ska levereras till dagens propellrar, totalt 37 meter. Rekordet på levererade propellrar har det engelska hangarfartyget Prince of Wales med en diameter på ca 8 meter. Andra megapropellrar driver de största av kryssningsfartygen, bland dom den 294 meter stora Queen Elizabeth.
– Det är stenhårda bud när det gäller leveranser, berättar Christer.

– Det gäller att säkra upp sig med tanke på böter som utgår vid minsta försening, därför har vi även tre leverantörer för våra inköp. Men vi levererar cirka 100 propellrar årligen och det brukar bli bra, pustar Christer som har full koll i detta miljardföretag.

– Vi löste denna leverans på nio månader, tuffa krav men vi lyckades, ler Christer Svedell som han ofta gör. Besöksgänget avslutar med en liten kaffetår och får även lite information om vägg i väggföretaget Aston Harald som händelsevis jobbar i branschen med tillverkning av själva hårdvaran. Men det får bli en senare historia.

ANNONS:

Rättegång om misshandel på Lundsberg

Publicerad 11 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Rättegången mot fem elever vid Lundsbergs skola som åtalas för misshandel inleddes på måndagen i Värmlands tingsrätt. Både åklagare och försvar pekar på skolans hierarkiska poängsystem och traditioner som orsak till händelserna.

Händelserna inträffade i januari i år när de fem åtalade ska ha tagit sig in i andra elevers rum och utsatt dem för misshandel genom slag och bältesrapp. Enligt åklagarens beskrivning var övergreppen en hämnd för ett "rap battle" som ägde rum dagen innan, där yngre elever framfört kränkande raptexter riktade mot äldre elever.

ANNONS:

Åtalet omfattar totalt tolv punkter, däribland misshandel och grovt hemfridsbrott. Samtliga åtalade nekar till brott.

Under den första rättegångsdagen beskrevs ett poängsystem som finns på internatskolan. Systemet baseras på elevernas ålder och antalet terminer de gått på Lundsberg. De med högre poäng har bestämmanderätt över elever med lägre poäng, och den som inte lyder förlorar sina poäng och därmed sin status.

Det är en väldigt sluten värld. En sluten värld där elever gör saker som man, som jag har förstått det, alltid gjort på den här skolan, säger hon till SVT.

Kallare väder på väg till Värmland

Publicerad 10 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Den ovanligt milda novemberstarten är snart över. Från onsdag börjar kallare luft dra in över Värmland, och natten till fredag väntas minusgrader i så gott som hela länet.

Både oktober och början av november har präglats av ovanligt milt väder för årstiden. Men nu ser det äntligen ut att vända mot mer normalt höst- och vinterväder.

ANNONS:

Måndag och tisdag blir mulna och disiga, med några plusgrader. I mitten på veckan sjunker temperaturerna.

Framåt onsdag börjar det dra ihop sig med mer vind och regn, säger Kjell Lund, vakthavande meteorolog på SMHI till NWT.

Även om helgen ser ut att inledas med sol och klar himmel kommer temperaturerna att visa att vi är i mitten av november. Det blir minusgrader nattetid och någon plusgrad på dagarna både lördag och söndag.

Vargjakt ställs in i Värmland – för få vargar kvar

Publicerad 7 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Länsstyrelsen i Värmland beslutade idag att helt ställa in licensjakten på varg för nästa år. Orsaken är att antalet vargar i länet har sjunkit markant.

Beskedet kom under en pressträff på Residenset i Karlstad där landshövding Georg Andrén och vilthandläggare Hanna Kekkonen presenterade beslutet. Medan totalt 48 vargar får skjutas i Sverige under kommande säsong kommer ingen jakt att tillåtas i Värmland.

ANNONS:

– Utvecklingen i Värmland visar en tydlig nedgång i vargtätheten. Därför riktas jaktuttaget mot platser där vargkoncentrationen är betydligt högre, säger Hanna Kekkonen i ett pressmeddelande, enligt SVT.

Den senaste inventeringen visar att Värmland har knappt 50 vargar, medan den nationella stammen uppgår till cirka 350 individer.

Lärarstudent prisas för arbete med att bevara utdöende dialekter

Uppdaterad 6 november 2025, Publicerad 5 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

23-årige Elias Storm från Kristinehamn reser runt i Värmland för att dokumentera dialekter som håller på att försvinna. Nu belönas hans insatser med ett kungligt stipendium.

Lärarstudenten har gjort det till sitt uppdrag att rädda Värmlands dialekter från glömska. Genom att resa runt i länet spelar han in och antecknar ord från dialekter som bara talas av ett fåtal personer.

ANNONS:

Dialekten säger väldigt mycket om lokalhistorien, säger han till SVT.

En av de personer Storm dokumenterat är Eva Eriksson i Digerberget i Nordvärmland. Hon är en av få som fortfarande kan tala Digerbergsmålet, en dialekt som färgats av platsens finska arv och som talas i Nyskoga socken.