ANNONS:

Kongsberg – för fartyg världen över

Publicerad 31 mars 2022 – av Bernt Magnusson
Ett intresserat morgonbadargäng utökar sina vattenkunskaper jämte senaste propellerleveransen.
4 min läsning

Det sitter i väggarna brukar man säga, något som verkar sitta kvar här på Kongsberg i Kristinehamn, i ett av 34 länder och totalt med 7 000 anställda.

Ett av de största företagen i kommunen med fler än 250 anställda, mestadels ingenjörer i första hand och ett tjänsteföretag som hade en omsättning på en miljard kronor förra året. Väggarna har tidigare tillhört företag som KMW, Kamewa, Vickers, Rolls Royce och sedan ett par år Kongsberg.

ANNONS:

Företaget passade bra in i det norska företagets övriga verksamhet att kunna leverera vad som helst till fartyg över hela världen, nya eller redan i drift. Det passar även ypperligt för studiebesök från en närbesläktad verksamhet i form av morgonbadare. Nåja, vattnet är bådas gemensamma element och en av den illustra föreningen Morgonbadarklubben Lusborstarnas medlemmar råkar arbeta på sagda företag.

Någon ska hantera kontakterna med de olika klassningsföretagen och varven vidare till rederiet som vill veta allt om de produkter som framställs i företaget, beräkningar, hållfasthet, gjutning, legeringar etcetera.

Denna någon är det Lusborsten Christer Svedell, med lång erfarenhet av dess olika avdelningar, som sammanställer all data och berättar om exemplet för materiel till sju fartyg som genererade ett ton papper, även om kunden får allt digitalt.
– Företaget har ett antal avdelningar som teknik, inköp och service, den senare med ytterst berest personal som har hela världen som arbetsfält att montera eller göra service på företagets produkter, berättar Christer.

Den första avdelningen som Morgonbadarklubben får besöka är där elektroniken byggs och testas som ska styra de ibland gigantiska fartygen. För dagen är det en simulerad båt som ska förses med styrutrustning för personalen ombord. Det handlar om high tech och tredubbel backup för att de gigantiska trustrarna ska fungera som avsett. Trustrar är elektriska drivna propellrar som hänger under fartyget och både driver och styr fartyget med millimeterprecision.

Allt är konstruerat i huset men byggt på väl valda mekaniska verkstäder någonstans i världen, i detta fall med styrdon från Munkfors och trustrarna från Norge. Annat som Kongsberg, eller kanske något av dess tidigare identiteter, är känt för gäller vattenjet i alla storlekar, vissa fortfarande namnsatta Kamewa.
– De konstrueras här och sattes ihop här förr men görs idag i Finland, något som Christer sörjer lite grann, men så bestämt av Rolls Royce på sin tid.

Däremot gäller konstruktion och inköp av allt till de största propellrar som finns i världen på plats, en verksamhet som även har haft viss koppling till turbinverksamheten på Kamewatiden.
– Det är mycket tack vare vår testanläggning i Kristinehamn som är unik i sitt slag där propellrar testas i en stor bassäng, konstaterar Christer inte så lite stolt och berättar vidare om begreppet kavitation.

Ytterligare en av anledningarna till dagens besök är att den sista handen läggs vid en leverans av två smärre propellrar, ”bara” 4,4 meter i diameter.
Dagens leverans består av två propellrar där hydrauliken som vrider propellerbladen slutprovas, en affär på cirka 50 miljoner kronor. Några erfarna montörer har skruvat ihop hela härligheten och testerna går fint, något som den närvarande från ett klassningsföretag nogsamt noterar. Närvarande Lusborstar är också vederbörligen imponerade av de vackert formade propellrarna och får dessutom en genomgång av den navkropp på 3,2 ton som står i delar bredvid och ska monteras ihop med propellrarna i ett senare skede.

Att hela paketet ska drivas av en rejäl dieselmotor och via långa grova axlar väl ombord på fartyget får besökarna en bild av tack vare två axlar à 22,3 meter och 36 ton som ligger väl paketerade för leverans i den stora monteringshallen. Dessa är lite kortare än de som ska levereras till dagens propellrar, totalt 37 meter. Rekordet på levererade propellrar har det engelska hangarfartyget Prince of Wales med en diameter på ca 8 meter. Andra megapropellrar driver de största av kryssningsfartygen, bland dom den 294 meter stora Queen Elizabeth.
– Det är stenhårda bud när det gäller leveranser, berättar Christer.

– Det gäller att säkra upp sig med tanke på böter som utgår vid minsta försening, därför har vi även tre leverantörer för våra inköp. Men vi levererar cirka 100 propellrar årligen och det brukar bli bra, pustar Christer som har full koll i detta miljardföretag.

– Vi löste denna leverans på nio månader, tuffa krav men vi lyckades, ler Christer Svedell som han ofta gör. Besöksgänget avslutar med en liten kaffetår och får även lite information om vägg i väggföretaget Aston Harald som händelsevis jobbar i branschen med tillverkning av själva hårdvaran. Men det får bli en senare historia.

ANNONS:

Blött och kallt väder väntar under höstlovet

Publicerad 28 oktober 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Regn, snö och minusgrader präglar resten av höstlovet i Värmland. Först på fredag väntas en kortare uppklarnande period innan nästa nederbördsområde drar in.

Höstlovet fortsätter med ett blött och kyligt väder över Karlstad och Värmland. Enligt SMHI:s meteorolog Max Schildt är prognosen tydlig.

ANNONS:

Det är en blöt prognos över Karlstad, säger han till NWT.

Under torsdagen drar ett mer omfattande lågtryck in över regionen med sammanhängande nederbörd. Det kan bli snö i norra delarna. Schildt betonar att det framförallt rör sig om nederbörd snarare än kraftiga vindar. Först på fredag väntas vädret ljusna. Morgonen blir kylig och klar, och under dagen kan solen titta fram. Men uppehållet blir kortvarigt – redan på lördag drar nästa nederbördsområde in över Värmland.

KalmarPosten i ny kostym – lokaljournalistik med rötterna kvar

Uppdaterad Igår kl 20:47, Publicerad 28 oktober 2025
2 min läsning

Anrika KalmarPosten gör comeback som renodlad digital publikation. Den nya redaktionen framhåller “närvaro och en bred mix av nyheter och berättelser” som inriktning.

KalmarPosten har länge varit ett bekant namn i Kalmarregionen. I den återlanserade formen växlas det nu mellan dagsaktuella notiser och mer fördjupande material. Där kommer platsfokus med längre reportage, kulturtexter och porträtt av eldsjälar löpa om vartannat. Människor och miljöer sätts i centrum.

ANNONS:

Avsikten är att hålla fast vid granskning och saklighet, men samtidigt ge utrymme för lösningsorienterade perspektiv på lokala frågor. Arbetssättet beskrivs som utåtriktat: nättidningen vill skapa en mötesplats för läsare där de finns - i föreningslivet, på arbetsplatser, i skolor och på scener.

Tips och insändare ska öppna upp samtal och påverka vad som bevakas. Den typen av läsarmedverkan har stark bäring i många lokalbygder där bygdegårdar, kulturarrangörer och ideella krafter ofta är navet i det gemensamma livet. “Det är det vi vill vara - ett nav för vad som händer i regionen”, säger redaktionen på KalmarPosten till Värmlandsbygden.

Den nya modellen, med nyhetsuppdateringar som varvas med längre berättelser, anses särskilt relevant för landsbygden och mindre tätorter. Ambitionen är att ge plats åt både vardagens praktiska frågor och de större skeendena.

En annan del av återuppstarten är tydliga kontaktvägar och konkreta transparensrutiner. KalmarPosten lyfter fram öppna logiker för rättelser samt tydlig annons- och samarbetsmärkning. Allt för att bygga förtroende över tid - särskilt när artiklar delas i sociala kanaler och möter ny publik utanför den egna sajten.

Om satsningen får fäste kan den bli ett exempel på hur mindre redaktioner hittar hållbara vägar i ett pressat medielandskap. Den påminner också om varför lokalpressen har betydelse också över hela landet: den skapar skapar gemensamma referensramar och samtal över sockengränserna.

Vi vill helt enkelt göra det lätt att följa och påverka det som händer nära”, avslutar redaktionen på KalmarPosten.

Historisk vikingaby tar form

Publicerad 25 oktober 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Efter år av tystnad öppnar nu världens största vikingaföretag upp om den storskaliga satsningen vid Baggerud. Nästa år ska det 35 meter långa långhuset kunna hyras för evenemang, medan hela anläggningen beräknas stå klar sommaren 2027.

När Baggeruds camping vid Vänern stängdes hösten 2022 började spekulationerna. I februari 2023 presenterades planerna på att förvandla det värmländska området till en fullskalig vikingaby. Efter bygglov sommaren 2023 blev det tyst – tills bygget äntligen startade i somras.

ANNONS:

Vikingabyn, som går under namnet Grimgard, drivs av företaget Grimfrost, världens största leverantör av vikingakläder och vapen. I dagsläget pågår resningen av ett imponerande långhus som ska bli 35 meter långt och 14 meter högt.

"Tanken är att etablera en plats som ger en unik upplevelse i form av en tidsresa över 1 000 år tillbaka i tiden", skriver Stefan Sjöberg på Grimfrost i ett mejl till NWT.

Grimfrost har levererat rekvisita till tv-serierna Game of Thrones och Vikings och omsatte förra året 65,9 miljoner kronor.

250 böter till cyklister

Publicerad 24 oktober 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

En helgkontroll i Karlstad resulterade i 250 böter till cyklister. Polisen upptäckte också att flera elsparkcyklar i själva verket var illegala mopeder.

Värmlandspolisen genomförde under helgen trafikkontroller av cyklister och elsparkcyklister i Karlstad. Under tre kvällar delades 250 böter ut för saknad belysning, reflexer, bromsar och ringklockor.

ANNONS:

Det är en väldigt liten del av det vi kontrollerar men det är en viktig del. Syftet är att kontrollera att man syns, säger trafikpolisen Mikael Blomberg till NWT.

Vid kontrollerna upptäckte polisen att många så kallade elsparkcyklar körde långt över tillåten hastighet på 20 kilometer i timmen. Polisen ser ett särskilt problem med ungdomar som kör illegala elsparkcyklar i höga hastigheter.