ANNONS:

Kongsberg – för fartyg världen över

Publicerad 31 mars 2022 – av Bernt Magnusson
Ett intresserat morgonbadargäng utökar sina vattenkunskaper jämte senaste propellerleveransen.
4 min läsning

Det sitter i väggarna brukar man säga, något som verkar sitta kvar här på Kongsberg i Kristinehamn, i ett av 34 länder och totalt med 7 000 anställda.

Ett av de största företagen i kommunen med fler än 250 anställda, mestadels ingenjörer i första hand och ett tjänsteföretag som hade en omsättning på en miljard kronor förra året. Väggarna har tidigare tillhört företag som KMW, Kamewa, Vickers, Rolls Royce och sedan ett par år Kongsberg.

ANNONS:

Företaget passade bra in i det norska företagets övriga verksamhet att kunna leverera vad som helst till fartyg över hela världen, nya eller redan i drift. Det passar även ypperligt för studiebesök från en närbesläktad verksamhet i form av morgonbadare. Nåja, vattnet är bådas gemensamma element och en av den illustra föreningen Morgonbadarklubben Lusborstarnas medlemmar råkar arbeta på sagda företag.

Någon ska hantera kontakterna med de olika klassningsföretagen och varven vidare till rederiet som vill veta allt om de produkter som framställs i företaget, beräkningar, hållfasthet, gjutning, legeringar etcetera.

Denna någon är det Lusborsten Christer Svedell, med lång erfarenhet av dess olika avdelningar, som sammanställer all data och berättar om exemplet för materiel till sju fartyg som genererade ett ton papper, även om kunden får allt digitalt.
– Företaget har ett antal avdelningar som teknik, inköp och service, den senare med ytterst berest personal som har hela världen som arbetsfält att montera eller göra service på företagets produkter, berättar Christer.

Den första avdelningen som Morgonbadarklubben får besöka är där elektroniken byggs och testas som ska styra de ibland gigantiska fartygen. För dagen är det en simulerad båt som ska förses med styrutrustning för personalen ombord. Det handlar om high tech och tredubbel backup för att de gigantiska trustrarna ska fungera som avsett. Trustrar är elektriska drivna propellrar som hänger under fartyget och både driver och styr fartyget med millimeterprecision.

Allt är konstruerat i huset men byggt på väl valda mekaniska verkstäder någonstans i världen, i detta fall med styrdon från Munkfors och trustrarna från Norge. Annat som Kongsberg, eller kanske något av dess tidigare identiteter, är känt för gäller vattenjet i alla storlekar, vissa fortfarande namnsatta Kamewa.
– De konstrueras här och sattes ihop här förr men görs idag i Finland, något som Christer sörjer lite grann, men så bestämt av Rolls Royce på sin tid.

Däremot gäller konstruktion och inköp av allt till de största propellrar som finns i världen på plats, en verksamhet som även har haft viss koppling till turbinverksamheten på Kamewatiden.
– Det är mycket tack vare vår testanläggning i Kristinehamn som är unik i sitt slag där propellrar testas i en stor bassäng, konstaterar Christer inte så lite stolt och berättar vidare om begreppet kavitation.

Ytterligare en av anledningarna till dagens besök är att den sista handen läggs vid en leverans av två smärre propellrar, ”bara” 4,4 meter i diameter.
Dagens leverans består av två propellrar där hydrauliken som vrider propellerbladen slutprovas, en affär på cirka 50 miljoner kronor. Några erfarna montörer har skruvat ihop hela härligheten och testerna går fint, något som den närvarande från ett klassningsföretag nogsamt noterar. Närvarande Lusborstar är också vederbörligen imponerade av de vackert formade propellrarna och får dessutom en genomgång av den navkropp på 3,2 ton som står i delar bredvid och ska monteras ihop med propellrarna i ett senare skede.

Att hela paketet ska drivas av en rejäl dieselmotor och via långa grova axlar väl ombord på fartyget får besökarna en bild av tack vare två axlar à 22,3 meter och 36 ton som ligger väl paketerade för leverans i den stora monteringshallen. Dessa är lite kortare än de som ska levereras till dagens propellrar, totalt 37 meter. Rekordet på levererade propellrar har det engelska hangarfartyget Prince of Wales med en diameter på ca 8 meter. Andra megapropellrar driver de största av kryssningsfartygen, bland dom den 294 meter stora Queen Elizabeth.
– Det är stenhårda bud när det gäller leveranser, berättar Christer.

– Det gäller att säkra upp sig med tanke på böter som utgår vid minsta försening, därför har vi även tre leverantörer för våra inköp. Men vi levererar cirka 100 propellrar årligen och det brukar bli bra, pustar Christer som har full koll i detta miljardföretag.

– Vi löste denna leverans på nio månader, tuffa krav men vi lyckades, ler Christer Svedell som han ofta gör. Besöksgänget avslutar med en liten kaffetår och får även lite information om vägg i väggföretaget Aston Harald som händelsevis jobbar i branschen med tillverkning av själva hårdvaran. Men det får bli en senare historia.

ANNONS:

Kartläggning av idrottskostnader för barn

Publicerad 18 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

En kartläggning av hur föräldrar upplever kostnader kring sina barns idrottande har nu släppts. 

I RF-SISU Värmlands rapport ”Kostnader för värmländska barns och ungdomars idrottande” har föräldrar med barn i åldrarna 7-18 år fått svara på frågor kring kostnader för sitt barns idrottande.

ANNONS:

Främst är det resor till tävlingar som kostar, och särskilt när det gäller alpina sporter som skidåkning och liknande.

Vi ser att föräldrar tycker det är värt pengarna som satsas eftersom det är en investering i barns hälsa och en meningsfull fritid, säger Stefan Wagnsson, docent i Idrottsvetenskap vid Karlstads universitet.

I Värmland ligger dock kostnaderna något lägre än resten av Sverige, enligt en annan undersökning undersökningen ”Kostar det så smakar det”.

Ny chef till Värmlands Museum

Uppdaterad 18 november 2025, Publicerad 17 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Nuvarande museichef Åsa Halléns uppdrag kommer att avslutas hos Värmlands Museum.

Hallén har arbetat som länsmuseichef och landsantikvarie sedan 2009, men nu har museet beslutat att avsluta hennes uppdrag.

ANNONS:

Det är oklart vem som tar över rollen, men hennes sista dag blir den 14 december.

Jag har haft världens bästa uppdrag och förmånen att få arbeta med fina, smarta och kreativa medarbetare. Jag är stolt över det vi har åstadkommit tillsammans och tacksam för tiden i Värmland. Efter 16 intensiva år känns det rätt att nu lämna stafettpinnen vidare, säger Hallén i ett pressmeddelande.

Nattpatrull i Kil larmar om ohållbar arbetssituation

Publicerad 16 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Fyra anställda ska täcka hela kommunens nattarbete. Nu vittnar medarbetare om stress, sjukskrivningar och äldre som får vänta i timmar.

Nattpatrullen i Kil består av fyra personer som arbetar mellan klockan 21 och 07. De ska under den tiden genomföra både planerade besök och åka på larm över hela kommunen. Men enligt personalen räcker inte bemanningen till.

ANNONS:

Vi är för få, vi har många larm. Som mest har vi haft 62 besök på en natt, sade Anna Szakal, som arbetat på nattpatrullen i många år, till SVT.

Bemanningen baseras på antalet brukare och deras behov, enligt enhetschef Anna Norling. Sedan 2023 använder kommunen mobilappen LMO för att mäta tiden hos de äldre. Personalen anser dock att appen är missvisande och menar att situationen blivit ohållbar - något som fått en hel del att sluta.

Region Värmland återinför julgåvor efter två år

Publicerad 14 november 2025 – av Redaktionen
1 min läsning

Region Värmland återinför julgåvor till sina 8 000 anställda efter att ha avstått de senaste två åren. Den förbättrade ekonomin med ett väntat överskott på 402 miljoner kronor gör att traditionen nu kan återupptas.

Beslutet att stryka julgåvorna under 2023 och 2024 var en del av regionens åtgärdspaket för att få ekonomin i balans.

ANNONS:

Orsaken till att vi inte gett julgåva de senaste två åren har inte handlat om att vi inte vill visa uppskattning. Det har handlat om att vi haft en ekonomisk verklighet där vi varit tvungna att vända på alla stenar, sade regiondirektör Peter Bäckstrand till NWT.

Den största enskilda sparåtgärden var en minskning av antalet anställda. Nu visar de senaste ekonomiska rapporterna en kraftig vändning med ett överskott som är mer än dubbelt så stort som tidigare prognoser.

Kostnaden för att återinföra julgåvorna beräknas till mellan 4,5 och 5 miljoner kronor. Varje anställd kan få en gåva värd upp till 550 kronor inklusive moms, enligt Skatteverkets regler.

Varje verksamhet inom regionen får själv bestämma hur gåvan ska utformas – det kan vara gemensamma julbord eller fysiska presenter.