ANNONS:

Klimatpolitik bäst utan skatt

publicerad 17 maj 2019
– Av Dennis Johansson
3 min läsning

OPINION (VB)

Inför Europaparlamentsvalet har klimatet fått en allt starkare position. En fråga märks av allt mer – en EU-gemensam koldioxidskatt.

ANNONS:

Vilken påverkan skulle en sådan kunna få, och kanske viktigast – är den redan utdömd innan den införts? I exempelvis Tyskland, pågår det sedan en längre tid en emellanåt hätsk debatt om en liknande skatt vi i Sverige redan har infört. Förbundskansler Angela Merkel (CDU) verkar i nuläget tänka ut vilket som är bäst för landet – klimatanpassning, eller att istället gasa på och försöka driva på ekonomin. Oavsett vilket, en koldioxidskatt är inget som riktigt fått fäste hos den breda massan. På industrinivå skulle en europeisk motsvarighet till skatten kunna innebära en hastig nedgång i produktionskraft.
Bland EU-länderna har Sverige, Danmark och Finland sedan början av 1990-talet en koldioxidskatt. Anledningen till att alla EU-medlemmar ska införa en gemensam sådan skatt, är eftersom den anses täcka upp för de utsläpp som ändå sker trots handeln med utsläppsrätter. Däremot, precis som det tyska motståndet gjort gällande, den europeiska industrin hymlar inte med att konkurrenskraften kan påverkas negativt. Även om förslaget kommer från svenskt håll där klimatpolitik är del av en stark tradition, är det ganska troligt precis som bland annat Europaparlamentarikern Fredrick Federley (C) uttryckt det, att: ”Liberalerna sätter allt sitt hopp på en koldioxidskatt som aldrig kommer bli av.” (AB 26/4) Införandet av en gemensam koldioxidskatt kan endast ske om alla EU-länder är överens.
Globalt är frågan om koldioxidens skadeverkningar allt viktigare, men införs ofta som symbolpolitik. Någon egentlig effekt är det därför svårt att tala om eftersom motståndet fortfarande är tillräckligt kompakt gentemot de som vill se långsiktig förändring. Energisektorn i länder med stora utsläpp från exempelvis kolkraftverk är knappast i behov av att genomföra några större förändringar om inte politiken sätter stopp för dem. I nuläget är kostnaderna för att bryta mot eventuella lagar tillräckligt låga för att industrier inte ska behöva anpassa sig. Utsläppen fortsätter därför oavsett hur mycket klimataktivism vi genomför i Sverige. På global nivå gäller helt andra spelregler.
För att återkomma till Tyskland. Där anses dieseln för viktig för de tyska arbetstagarna, för att politiken allt för lättvindigt ska belägga den med en skatt. Sverige används dock som ett kontinuerligt exempel när skatten synas ur alla möjliga vinklar. Annegret Kramp-Karrenbauer (CDU), Merkels efterträdare, är högst skeptisk till att angripa utsläppen via skattsedeln. Det drabbar fel part – medborgarna. Det finns intelligentare sätt. 
I Sverige vill Fredrick Federley och övriga Centerpartiet få bort subventionerna till fossil energi och istället satsa på klimatinnovationer. Det är rätt väg vi måste ta, för det måste bli dyrare att släppa ut – men inte genom ökade kostnader åt medborgarna.

MATHIAS GRIMPE
Centerpressens Nyhetsbyrå
Foto: PIXABAY

Publicerades i Värmlandsbygdens papperstidning den 17 maj 2019
Försäljningsställen (lösnummer)
Prenumerationserbjudande

ANNONS:

Klarälven restaureras sten för sten för laxens skull

publicerad 7 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Tonvis med grus och sten läggs ut i norra Klarälven för att återställa laxens naturliga lekområden. Restaureringen som startade 2021 fortsätter längs en 25 kilometer lång sträcka mellan Höljes och Sysslebäck.

Arbetet ingår i bevarandeplanen för Natura 2000-området ”Klarälven, övre delen”. Genom att återskapa naturliga bottenmiljöer med rätt grus och stenstrukturer får laxen tillbaka sina lekplatser.

ANNONS:

Laxen är en paraplyart och den är utpekad i Natura området men det ska gynna alla organismerna i ekosystemet, säger länsstyrelsens projektledare Pär Gustafsson till SVT.

Den kraftiga rensning som gjordes av älvbottnen, framförallt efter andra världskriget, förstörde laxens naturliga miljöer. Botten blev så slät att man kunde gå över älven utan att snubbla, enligt Gustafsson.

Både flottningen och kraftverksbyggena längs älven har skadat den vilda laxen hårt. Nu hoppas man att restaureringen ska bidra till att beståndet åter kan växa.

Musikerprotest mot Spotify: ”Bye Bye Spotify”

publicerad 6 september 2025
– Av Redaktionen
Stefan Sundström och Nikke Ström har startat ett musikaliskt uppror mot Spotify.
1 min läsning

Stefan Sundström och Nikke Ström har startat ett musikaliskt uppror mot strömningstjänsten Spotify och dess grundare Daniel Ek.

Duon har skapat protestlåten ”Bye Bye Spotify” som de framför på sin pågående turné. Låten riktar skarp kritik mot Ek för hans politiska donationer och affärsinvesteringar.

ANNONS:

Missnöjet grundar sig i Daniel Eks omfattande ekonomiska stöd till Donald Trump samt hans miljardinstvestering i vapenindustrin.

Vi, och många med oss, har ruttnat på det här, säger Nikke Ström till NWT.

Texten, skriven av Stefan Sundström till en sydafrikansk gruvarbetarsång, vänder sig direkt till Spotify-grundaren och kritiserar både de politiska donationerna och vapeninvesteringarna.

Mister York öppnar i Värmland

publicerad 4 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Den svenska hamburgerkedjan Mister York tar steget in i Värmland när de den 2 oktober inviger sin nya restaurang i Töcksfors handelspark. Etableringen beräknas skapa mellan 30-40 nya arbetstillfällen i regionen.

Mister York grundades i Kalmar 2020 och har vuxit snabbt. Under 2025 planerar kedjan att öppna hela 15 nya restauranger, varav Töcksfors blir den första etableringen i Värmland. Restaurangen kommer att byggas på 260 kvadratmeter och erbjuda både restaurangservice och take-away.

ANNONS:

Äntligen kan vi annonsera att vi kommer till Töcksfors! Töcksfors handelspark är en populär destination som ligger vid väg E18 och är en välbesökt handelsplats både av lokalbefolkningen men även av norska såväl som svenska resenärer längs med vägarna, säger Gustav Haglund, VD och medgrundare av Mister York i ett pressmeddelande.

EU-regler stoppar säkring av rashotad väg

publicerad 2 september 2025
– Av Redaktionen
1 min läsning

Riksväg 62 hotas av akut ras, men EU:s miljöskydd hindrar Trafikverket från att bygga erosionsskydd.

Längs Klarälven i norra Värmland kan riksväg 62 rasa ”när som helst”, enligt Trafikverkets projektledare Kenth Henriksson. Slänterna rör sig kontinuerligt och vägen är på flera ställen på väg att rasa ner mot älven.

ANNONS:

—Vi ser att slänterna rör på sig. Det är en pågående erosion dygnet runt, säger han till SVT.

Men Mark- och miljödomstolen har sagt nej till skyddsåtgärder på grund av EU:s Natura 2000-regelverk. Klarälven åtnjuter strikt miljöskydd enligt EU-reglerna – ironiskt nog genom samma naturliga erosion som nu hotar den viktiga vägen.

Vägen är en livsnerv för boende och används av tung trafik samt skidturister. De boende är oroliga för att dras med i ett eventuellt ras.

Ärendet ligger nu i Högsta domstolen. Trafikverket hoppas att regeringen kan medge undantag från EU:s Natura 2000-regelverk.