Som lärare för en spretig grupp på särskolan kom Lotta Iwersen på att alla kan bidra i att renovera möbler. Idag driver hennes elever en second hand-butik i Karlskoga.
Ung företagsamhet är en organisation som låter gymnasieelever starta företag och driva dem nästan som riktiga företag. Inom den verksamheten hittade Lotta Iwersen, tillsammans med en kollega, ett sätt att arbeta tillsammans på ett sätt som ger utrymme för var och en att bidra med det man kan.
– När vi började arbeta med det här var eleverna osäkra och visste inte riktigt vad de skulle våga göra eller hur, men sen har de stärkts mer och mer, berättar Lotta Iwersen.
I normala fall får eleverna som bildar ett UF-företag själva grunda företaget, ordna alla papper och samla in de pengar som behövs för att få igång verksamheten, men för en klass i särskolan går inte det på samma sätt. Däremot hade man en rektor som verkligen trodde på arbetssättet och som tog fram pengar till att åka på loppis och hitta passande möbler att bearbeta för att sedan sälja.
Redan tidigt i processen såg lärarna hur även de elever man var osäker på hur mycket de skulle kunna bidra, verkligen växte med arbetet och gjorde det jättebra. I dag har man en butik på Värmlandsvägen i Karlskoga och på onsdagar och torsdagar står det verkstad och butik på schemat.
– Vi gör lite allt möjligt, men vi försöker också kolla upp aktuella trender och sen kommer en del elever med egna idéer och då försöker vi få till det med. Det mesta går, säger Lotta Iwersen.
En sak som ingår i att bilda ett företag, är att skriva en affärsidé. Det blir förstås svårt för någon som inte kan skriva, men då finns det ett program som heter SymWriter, där man kan skriva med bilder och symboler. Där skrev man en affärsidé som skickades in och antogs.
Som i alla projekt har det dykt upp utmaningar längs vägen, men man har kämpat på och försökt lösa allt. Om en elev råkar slipa för mycket på ett hörn kan man till exempel slipa likadant på det motsatta hörnet och få en egen stil på möbeln.
– Vi hade en elev som älskade att skrapa bort färg med värmepistol, så då letade vi upp fler såna projekt, berättar Lotta vidare.
Engagemanget är stort bland både elever och lärare, vilket just Lotta nu har fått ett kvitto på. Hon blev medtjatad på Region Örebros egen UF-gala och blev där helt ovetande först nominerad och sedan utnämnd årets UF-lärare.
– Jag satt på läktaren och fick se mitt namn på listan på skärmen och sedan blev jag nerkallad till scenen i ren chock.
I motiveringen står det fint om Lottas starka engagemang och att hon sätter eleven i centrum på ett sätt som utvecklar hennes elever inför livet. Det är ett engagemang som har hållit henne i särskolan under hela lärarkarriären,förutom ett fåtal år i grundskolan.
Det började med praktik i särskolan på 70-talet och redan då upptäckte hon vad mycket det ger att arbeta just i särskolan.
– Jag tyckte att det var så härligt. När jag var liten hade jag en kusin som hade en CP-skada och henne tyckte jag om, så det kanske hade med det att göra, säger Lotta.
När hon gjorde några år i grundskolan ville hon bara tillbaks. Hon menar att det ger så mycket och ingen dag är den andra lik. Det händer saker hela tiden och eleverna är inte alltid på bra humör, men då finns det en orsak att lyfta.
– Det är världens bästa jobb, slår Lotta fast.
Nu har hon bjudits in till att föreläsa på SM i Göteborg i slutet på maj, där hon vill försöka inspirera andra lärare i särskolan att våga. Hon är säker på att det är fler som vill, men att det finns en osäkerhet. Själv tycker hon att det är bara att köra på, så löser man saker allt eftersom och lär sig av det.
– Vi målar med roller för att undvika linjer, men det kan bli galet ändå. Då fixar vi till det så blir lite speciellt och snyggt istället.
Hon menar att det är ett viktigt sätt att få eleverna att känna att det är deras jobb som ger resultaten och sen roterar man på arbetsuppgifterna så att alla blir lagom delaktiga i arbetet.
Lotta är alldeles uppenbart en engagerad lärare, som berättar inlevelsefullt om sina elever och hur de kämpar och utvecklas i arbetet.