Vår naivitet kring livsmedel straffar oss

När en stor matkedja fälls för felaktiga påståenden om ekologiska livsmedel, är det då dags att börja ifrågasätta hela marknaden för allt ekologiskt? Det borde vi gjort för länge sedan. Hela livsmedelsbranschen behöver vår fulla uppmärksamhet. Vår naivitet börjar snart annars tyvärr straffa oss.

Det är inte de enskilda reklamkampanjerna som behöver nagelfaras. Det är snarare vårt omdöme och vår kunskapsnivå. För såväl bland konventionellt odlat som ekologiskt finns det både nyttiga som direkt hälsovådliga produkter. Den främsta orsaken är pengar.

Vinstmöjligheterna är alldeles för stora. Beräkningar har visat på, sett till hela världen – cirka 40 miljarder dollar – som den organiserade brottsligheten tjänar årligen på matfusk. Bevis för detta uppstår regelbundet.

Mathias Grimpe (C)
Centerpressens Nyhetsbyrå

Fortsättning publicerad i papperstidningen 170804

Share