Att börja en cykelresa i Nice har sina fördelar. Foto: BERNT MAGNUSSON (alla bilder)

RESA (VB)

Att komma till Europas största badbalja Medelhavet är en upplevelse man får dela med väldigt många andra sol- och badsugna.

I vårt fall kombinerat med anskaffning av lämpliga cyklar att ersätta de som vi inte fick ta med på flyget till Nice.
Där rök en stor del av reskassan.
(klicka på rubriken ovan för att läsa hela texten och massor av fina foton)

Efter denna fadäs började cykelresan norrut längs flod nummer ett. Det skulle bli en fantastisk resa längs och över flera av Europas större floder. Rosmarie tog täten och det var bara att hänga på.
Floden Var, som rinner ut i Nice, startar som en utmaning med dramatiska canyons och tunnlar. När den inte leder oss mot floden Rhone längre får vi kämpa oss över ett antal pass på upp till drygt 1300 m. Gissa om vi uppskattade belöningen efter varje klättring med kilometerlånga utförslöpor i upp till 50km/tim. Det gällde bara att dricka mycket och ständigt för att orka i den rekordvärme som slog till med nästan 50 grader i södra Frankrike.
Efter bergen var det behagligt att nå Rhone och följa floden norrut fram till Lyon och omärkligt mitt i staden byta flod till Saone. Hädanefter tillbringade vi dagarna på våra hyggligt bekväma sadlar och att dricka äta så ofta och så mycket som möjligt. Ändå gick vi ner några kilo, vilket skulle kunna anföras som ytterligare en god anledning att färdas både händelserikt, miljövänligt och ganska billigt.
Att hitta bästa vägen hem löste vi genom att förra året ha tagit samma väg med bilen och i år försöka följa samma rutt. Dock hamnade vi på samma rutt som från floden Loire för några år sedan, lättcyklat men i fel riktning vilket vi rätade upp men hamnade istället på en av Tour de France-etapperna. Men strax kom floden Mosel som en räddande ängel att följa ända till Rhen.
Mosel är ett givet turistmål och att följa dess slingrande lopp i Tyskland med vinodlingarna i ständigt blickfång är en ynnest.
Cykla längs floden Rhen och passera genom Ruhrområdet har sina sidor. Här ersatte vi resans 39 tältnätter med en natt i bekväm takvåning tack vare Airbnb innan Holland kom som en befriare. Holland, ett land som gjort för och av cyklister och som vi har mycket att lära av i norr. Sålunda var det inga problem att utan kartor, endast med mobilens GPS och i Holland via cykelbanornas kartor och skyltar, hitta hem över Weser och Elbe, Puttgarten-Rödby och genom Danmark.
Sista biten genom Sverige tog vi tåget, tacka Öresundståget och Tågab för det.

Första cykeldagen gick längs floden Var genom tunnlar och i djupa klyftor.
Första utmaningen kom redan dag två, men det skulle bli mer och högre.
Att dricka mycket är livsviktigt, inte minst när temperaturen närmar sig de +40.
Det saknas inte förutsättningar för gott vin i Moseldalen.
Tysklands äldsta stad Trier ligger vid Mosel och är grundad av Romarna.
Kölnerdomen kryllade av turister.
Nancy är en livlig stad med ett mycket vackert torg i centrum.
En välbehövlig fika längs Danmarks längsta raksträcka mellan Vordingborg och Köge, cirka fem mil lång.
En kanal sammanbinder Rhone med Rhen och tar ibland genvägen genom berg.
Även vi Björneborgare har gjort Tour de France.
Det var skönt att komma ner till den mäktiga floden Rhone efter alla berg.
Det gäller att hålla i hatten när man ska över till Fehmarn och Puttgarten.
Första och enda punkteringen gav lite jobb vid Saone.
På åttonde dagen nådde vi nästa flod, Saone, som rinner ut i Rhone mitt i Lyon.
Det tog Rosmarie och undertecknad 42 dagar och 270 mil i benen att komma hem igen till Björneborg.

FAKTA
Bagage: ca 50 kg.
Mat: frukost, 20km-fika, utelunch, em-fika, hemmamiddag, kvällsfika.
Cykeldagar+vilodagar: 36+6.
Regndagar: 3 (korta).
Max-/mintemp: 40 i skuggan/8 på natten.
Cykelländer: Sverige-Frankrike-Luxemburg-Tyskland-Holland-Tyskland-Danmark-Sverige.
Antal färjor: 4 större och 1 cykelfärja över Mosel.
Km/dag: 75 km, mellan 31 och 103 km.
Antal mil: 270, ca 9 tim/dag inkl. stopp.
Cykelvänligt: 99% på asfalt och 95% på cykelbana eller landsväg med cykelfil.
Total resekostnad utom cykelinköp: 400 kr pp/dag, ¼ resor, lite mer för boende.
Förlorat: 2 cyklar, 2 glasögon, 1 batteriladdare samt tillsammans 6 kg kroppsvikt.

BERNT MAGNUSSON

Läs mer i Värmlandsbygdens papperstidning den 23 augusti 2019
Försäljningsställen (lösnummer)
Helårsprenumeration endast 395 kronor – 50 nummer per år.

Träffa oss på Värmlandsbygden under Lillerudsdagarna utanför Karlstad
den 24-25 augusti.
Öppet klockan 10-16 båda dagarna.

Share